De nadruk van de verzameling ligt op motorfietsen van voor 1940.
Hieronder ziet u een foto van een Pope uit 1916. Deze motor stamt uit Amerika en is in 1916 geïmporteerd door de welbekende firma Stokvis.
Pope motoren zijn gebouwd tussen 1911 en 1918. De motoren werden gebouwd in Hartford Connecticut. Pope fabriceerde toen der tijd ook fietsen en auto's, desondanks was het een kleine fabriek. Eind 1917 werd de motorfietsproductie stopgezet. Het hierboven afgebeelde model van Pope was in 1916 de op één na snelste motorfiets die er te koop was. De 2 cilinder motor (V-twin) van 996 cc, met open kop-kleppen, leverde een vermogen van circa 25 pk, gecombineerd met drie versnellingen. Opvallend aan deze motorfiets is de achtervering. Deze constructie zien we vanaf het eind van de dertiger jaren bij veel andere merken terug. Het oudste wat bekend is van deze motor is dat hij eind 1924 geregistreerd stond op naam van de FA. H.T.Hoving Nieuwe Ebbingsestraat 161 in Groningen (Stokvis had ook een filiaal in Groningen), Kenteken A 7835. Dit nummerbord zat tot de restauratie in 1979 nog op de Pope.
In de periode van 1919 tot 1923 waren de scooters in Engeland zeer populair.
Dit kwam doordat het een ideaal vervoersmiddel was voor vrouwen, die in die tijd een steeds grotere bijdrage aan het verkeer gingen leveren.
Deze scooter heeft een 143 cc Norman-kopklepmotor en de topsnelheid ligt rond de 30 km/h. Kenilworth was één van de kleinere merken en sloot in 1924 de deuren.
Onderstaande Simplex motor is in 1921 nieuw verkocht door de Simplex fabriek op de Overtoom in Amsterdam.
Het bouwjaar van deze motorfiets is 1920, maar hij werd in 1921 (als overjarig model) met een flinke korting verkocht. Simplex bouwde zeer kleine series motorrijwielen.
Begin jaren 60 werden de bedrijfsactiviteiten van Simplex beëindigd.
Deze motor heeft altijd in de buurt van Haarlem rond gereden. Dit model, met de 500cc motor, was toen de lichtste 2 cilinder motorfiets die door Simplex geleverd werd. Deze motor is voorzien van riem-aandrijving.
Verder ziet u hier ook nog de originele rekening die bij deze motorfiets hoort.
Linksboven ziet u de ongerestaureerde Indian Scout, 600 cc, uit 1922. Deze motor is in
1977 aangeschaft in slechte staat. De laatste jaren is er veel tijd en energie in de motor
gestoken om hem z'n oorspronkelijke uitstraling weer terug te geven (te zien op de rechter foto). De motor
heeft in de twintiger- en dertigerjaren een zwaar leven gehad en kwam ernstig afgereden bij ons binnen.
Maar omdat wij pas de derde eigenaar zijn, is de geschiedenis van de motor bekend.
Dit type Indian was zeer populair in Nederland door de betrouwbaarheid. Ze werden geimporteerd door Stokvis te Rotterdam.
1922 was het eerste jaar dat deze motorfiets compleet met electrische verlichting geleverd werd. Hiernaast ziet u een detailopname
van het motorblok.
Norton kwam eind 1923 met hun eerste kopklepmotor, Model 18. Deze 500 cc kopklepper was snel en goed. In 1924 won Alec Bennet de TT met een gemiddelde van meer dan 96 km/uur. Dat jaar werden ook prijzen gewonnen in de grote prijzen van Frankrijk, Spanje, Belgi‘ en Ulster. Tevens werden in die periode nog 52 strandraces, 32 heuvelklims en 39 speedtrails gewonnen, allemaal met een model 18. Een grote naam, ook in ons land, was Stanley Woods. Hij won diverse grote races met een model 18. De glorietijd duurde tot 1928, toen kwam de eerste bovennokker van Norton, de CS 1 en dit was ook weer het begin voor een glorieus tijdperk met grote overwinningen.
De Indian Scout op deze foto is de opvolger van de eerdergenoemde Indian Scout uit 1922. Indians uit het jaar 1927 zijn niet dik gezaaid in Nederland. De beurzen gingen naar beneden en iedereen was voorzichtig.
Deze Scout werd echter wel verkocht en heeft na de oorlog rond gereden in Holten.
Hij is netjes gerestaureerd en mooi origineel.
De hiernaast afgebeelde Gnome et Rhone is een 500 cc zijklepper uit 1927. Deze Franse motorfiets
is voorzien van een groot, uitwendig vliegwiel. Mede daardoor loopt deze motorfiets zeer soepel.
De koplamp is reeds vervangen door een passend exemplaar.
Hiernaast ziet u een DKW RT 98 cc, deze is geheel origineel en komt uit begin 1937. Van dit type motorfiets zijn in Nederland tussen 1935 en 1940 meer dan 20.000 stuks verkocht.
De populariteit kwam door de prijs van F245,- en doordat hij lichter is dan 60 kg. (deze motorfiets weegt slechts 48 kg.) was hij vrij van personele belasting.
Dit is een BMW R61, 600 cc zijklepper van 1939, met een Stoppa zijspan ook van 1939.
Deze BMW is in november 1939 nieuw verkocht in Apeldoorn. 6 maanden later moest deze motor
al uit elkaar worden gehaald en onder de vloer worden verstopt. Omdat de binnentrekkende
Duitse troepen bij de dealers de lijsten ophaalden met daarop de afleveradressen van de
motoren, om ze daarna in hun eigen leger te gebruiken.
Van dit type BMW zijn slechts 4200 stuks gemaakt. De prijs van deze motor lag in 1939 rond de 1000 gulden,
een bedrag waar je ook een Norton International, met veel meer vermogen dan de 18 pk van deze BMW, voor kon kopen.
Van deze motor is dus ook de hele historie bekend. Hij is in 1983 overgenomen van de zoon van de eerste eigenaar.
Aan de motor hangt een luxe zijspan van het merk Stoppa uit dezelfde tijd. Dit zijspan kostte in
Nederland 260 gulden, compleet met geremd zijspanwiel.